För att jag vill!

Jag måste avreagera mig lite... Efter lång tids uppehåll fick jag ett stort behov av att skriva här igen.

Jo, detta med 5:2. 
Min faster var helt lyrisk i april. Hörde inget annat än det från henne vid alla de 3 tillfällena mellan april och juli månad som vi träffats. Hon säger sig att ha gått ner minst 8kg fram tills nu i augusti. Jag var inte såld, jag kan inte stå ifrån mat. Aldrig. Mums för hemmagjord majonnäs och pommes frites och efterrätt och ostbricka och pulled pork! Jättebra för de som kan och lyckas med att gå ner i vikt om de behöver! Super! - JAG VILL BARA PÅPEKA ATT JAG INTE HAR FÖR AVSIKT ATT VARKEN RASA I VIKT ELLER GÅ NER I VIKT I NÅGOT SYFTE ATT BLI SMAL! - För man kan ju idag inte ens yttra ordet viktnedgång utan att folk får hjärtsnörp, men hur man än vrider och vänder på det så är kost, hälsa och motion kopplat till vikten! Så var snälla, ta det lugnt och låt mig fundera över detta! Hur som haver, jag har sagt det till flera, jag älskar mat för mycket för att kunna gå på ens någon diet. Istället syndar (uttjatat uttryck i det här sammanhanget) jag ibland med take-away (luch på jobbet) och sedan ytterliggare lagad middag hemma. Gärna en gräddig carbonara med mycket bacon och äggula eller när jag är lat två cabanosser och stekt rösti med senap och chilisås. 
 
Mamma, pappa och jag besökte min faster första veckan i september och hon var fortfarande lika lyrisk! Pigg och glad! Inte minst de dagar hon fastar! Det slutade med att vi köpte den ljusblå boken om 5:2 dieten av Dr Michael Mosley (som f.ö. har övergått i 6:1 istället, vilket ju också är ett alternativ!). När jag började läsa i den blev jag tagen. Detta kan faktiskt vara något för mig på det sätt att jag faktiskt kan äta det jag vill på ätdagarna utan dåligt samvete!! Jag tränar inte, vill inte träna, vill inte springa och tänker inte börja! Mår en elitidrottare verkligen så himla bra? Hur går det för deras leder? Tycker man bara hör om skador efter skador efter skador om dessa idrottare i media. Men visst, åderförkalkning kanske de blir utan. Jag vet hur min framtid kommer att bli. Mina leder kommer att bli utslitna. En av anledningarna till att min mormor inte har blivit kvar i sjukhussängen efter otaliga fall (varav ett nedför en trappa!!!) är att hon har mest proteser i sin kropp, och de är inte lika sköra som hennes riktiga ben som hon har kvar. Jag syftar då på knä och höftleder. Min mamma har klagat i flera år på smärtor i knäna. Jag har själv märkt av känningar i höfter och knän. Snuva i höften har jag regelbundet och får känningar i vänster knä efter långa ridturer. Jag är redan inställd på att jag en dag kommer att byta ut dem mot proteser, men jag  kanske är 70 år förhoppningsvis innan det är aktuellt. Sedan ska det till tid till träning, vilket jag inte har. Jag går 100% i skolan, jobbar extra, sjunger i kör och rider ett par gånger i veckan (det sistnämnda vill jag egentligen öka men har inte tiden). När ska jag träna? Jag tänker inte lägga tusentals kronor på gymkort som jag inte ens har tid till, nej!
 
Så till pengarna. Gymkort på Friskis & Svettis kostar för studerande 2200kr/år vad jag kan utläsa. Och det tycker jag låter billigt. Sedan ska man har skor till detta och träningskläder. Vad kostar det? Ska jag ärligt talat lägga denna tid och dessa pengar (vilka jag inte har) på att träna! Jag säger bara det att i så fall måste jag minska på ridningen och det kommer ALDRIG att hända! Min hjälm kostar 2800kr, vilken egentligen ska bytas ut då jag slog i huvudet efter en avramling för ett tag sedan, min skyddsväst går på 2500kr, den klarar sig i ett par år till, ridstövlar på rea 600kr (Billigt!), stallskor och chaps (för regninga dagar man inte kan ha stövlarna) strax under 1000kr, fodrade vinterridstövlar 1500kr och helskodda ridbyxor kostar mellan 400kr och 1200kr (vilka jag har 4 st). Jag tänker inte lägga ytterliggare pengar på träning på gym, punkt slut! Pengarna ska gå till min sport, som för övrigt är lite träning men inte direkt något man rasar i vikt av för den som lider av fetma. Ni förstår hur jag menar. Dessutom finns det ytterliggare utgifter direkt kopplade till ridsporten som jag inte nämnt. Nu har jag heller inte nämnt att jag under den bättre delen av året tränat hoppning för tränare varje vecka, det kostar 150kr per gång! Billigt och mycket roligare än ett futtigt gym!
 
Jag fick nämligen den kommentaren idag, vilket irriterade mig. "Om du tränar hårt istället kan du uppnå samma resultat!". Jo kanske, men denne person och jag lever inte samma liv! Alla har inte den tiden att lägga på träning. Jag vill lägga till att denna person fick knäskador allvarliga nog för att bli förbjuden träning i över ett år med sjukgymnastik som rehabilitering efter att denna person "tränat hårt" med mycket spinning. Bra för kroppen? Nej. 
 
Jag tror inte heller att det handlar om nettoresultatet av kalorier in och kalorier ut (förbränning). Jag tror mycket mer på matvanor. Inte dieter såsom LCHF eller Atkins i sig, utan hur man äter. Jag tror inte att kroppen är skapt för så mycket mat vi äter idag. För mig är finns det ett förbud mot mellanmål. Mellanmål är något som jag tror starkt på är en bidragande orsak till viktproblem, men ändå kan jag inte låta bli småätande under dagen. Jag hatar att gå hungrig och älskar mat. Jag tror inte heller på dieter som ändra livsstilen så dramatiskt att den blir ohållbar i längden. 5:2 dieten är fantastisk på så sätt att den går att anpassa till sitt liv så mycket att det finns ingen orsak att bortse från den. Man kan variera fastedagarna från en till två dagar per vecka samt byta mellan veckans alla dagar. Eller var lite busig, fasta från kl 14 till kl 14 dagen efter! På så sätt kan man gå på festliga tillställningar utan att oroa sig för den feta maten eller att alkoholen ska sätta sig runt magen. För det är därför jag vill göra detta. Jag vill äta god, gedigen mat! Mina vänner från högskolan vet att jag alltid vill äta i skolans resturang på tisdagar för då är det en stående meny med fläsk med löksås. Fundera inte över hur mycket kalorier det är i det! På väg hem från Stockholm åt jag en McChicken med plusmeny och cola (vanlig) till dricka. Jag blev inte mätt. Då hade jag ätit två portioner med god kycklingsoppa som min faster lagat med massor av goa grönsaker i till lunch endast ett par-tre timmar tidigare. Är det normalt när man inte tränar regelbundet på gym? Ska jag då träna för att kunna stoppa i mig en extra cheeseburgare för att bli mätt? Nä, jag tror inte att man ska äta så. Det kanske är ett extremfall, men jag kände det ju så. Fyra mål mat åt jag den dagen, bortsett från småsmaskande. Frukost, lunch (soppa), middag (McDonalds) och kvällsmat (en bit pajrester).
 
Jag orkar inte gå igenom hela boken av Mosley, men jag rekomenderar att man kikar igenom den i butikerna. Det har visat flera medicinska fördelar, minskade insulinnivåer bland annat men framför allt reparerar kroppen sina egna celler framför att producera nya. Som sagt, man kan anpassa detta helt och hållet till sitt eget liv. Man kan helt ofarligt träna samtidigt för den som vill det. Går det för långt? Sluta då. Jag tror faktiskt inte att jag kommer att få problem av detta. Vad jag vet är att jag kommer att bli olycklig av att träna mer än vad jag gör nu. Jag har aldrig haft för avsikt att springa ett maraton, det är för mig helt ointressant. Magrutor är välkommna om de känner för att dyka upp men långt ifrån prioriterat. Jag vill bli klubbmästare i hoppning just nu. Det är ett lagom mål för mig som kanske går i uppfyllelse under hösten. Jag ska vara bättre än min träningskompis på tävlingen! ;) Det är viktigt för mig just nu, inte att öka vikterna på styrketräningen eller att klara en armhävning på en arm. Sedan ska jag med all tillåtelse frossa under ätdagarna! Nej, det handlar inte om att kompensera kalorierna som man inte fick i sig under fastedagen, utan detta är tjusningen med dieten! Man får äta precis vad man vill under ätdagarna! Med gott samvete ska jag äta fläsk med löksås varje tisdag! Tänk på all annan god mat man kan äta på de andra dagarna... mums! Ojoj, detta är inte ett bra inlägg att skriva på en fastedag! Under ätdagarna behöver jag inte bry mig om varken kaloriintag, fetthalt, snabba eller långsamma kolhydrater etc. som i alla andra dieter, vilka dessutom kräver att man lever så varje dag! Då äter jag som jag alltid har gjort hittils! 
 
Jag vill ändra på mit ät-vane-mönster. Det har jag velat i många år, men jag har inte självdiciplinen att leva utan vissa saker konstant. Jag måste få min cola på helgen. Jag vill kunna äta god mat baserad på bra råvaror och ibland äta snabbmat. Varje gång jag handlar lunch på Subway beställer jag alltid en footlong sub med 3 sorters kött med meny, det innebär en av de största subsen med en halvliter cola och en snackpåse chips. Det äter jag utan problem. Jag har försökt minska på portionerna men när jag kommer på tanken att det ska hålla livet ut med mindre portioner brast det varje gång. Jag äter mycket med ögonen, och det tror jag att jag kan ändra på med denna metod. För imorgon kan jag äta en god frukost, lunch, middag och lite fredagsmys på det. Likadant på lördag. Tar det lite lungt med rester som vanligt på söndagar och återigen en fastedag på måndag. 
 
Det ska verkligen bli spännande att se hur de första veckorna utvecklar sig. Min första dag har hittils sett ut såhär:
 
 
Frukost: 1 kiwi á 114g = ca 60 kcal + kaffe 
Lunch: Indisk kycklinggryta på Masala med lite ris och lite grönsaker. Svårt att uppskatta kalorierna i detta men jag åt endast halva porttionen och slevade inte i mig ris och sås, så räknar med 550 kalorier.
 
Lite mycket egentligen men eftersom jag inte är ute efter att kraftigt minska min vikt spelar det väl ingen roll om jag äter 1000 kalorier eller 500 kalorier. Jag måste ju lära mig att hantera dessa fastedagar också!
 
Nu när mamma kommit hem blir det ett mindre mål mat senare ikväll. 

Nu börjar jag känna att jag har avreagerat mig färdigt. Det var väldigt skönt att kunna få ur sig detta, så kan de som vet hur man ska leva irritera sig så mycket de vill! Imorgon ska jag frossa och vara på gott humör!
 
Tjohej!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0