Okunskap - största samhällsplågan

Jahop... Det verkar som att jag inte kommer inte på ett svenskt universitet ialla fall, om jag inte kommer in nu i höst. Från och med 2010 kommer nya regler att gälla angående oss IB elever. För att göra det mer rättvist mellan oss och, vi kan kalla dem de svenska eleverna, iomed att vi har en annan betygsskala, större krav och inga meritpoäng så ska det alltså bli mer rättvist genom att lägga oss i en annan kvot tillsammans med dem som faktiskt kommer utifrån Sverige. Jag får inte läsa på komvux i år för jag är bara nitton. Nästa år, när jag fyllt tjugo, däremot, då får jag. Men eventuellt ska komvux läggas ner nästa år, lagom till att jag bli stor nog att läsa där. Den underbara IB utbildningen som var så bra för betygen och som var så respekterad. Mmm visst... Jag tror att det handlar om okunskap om IB. Egentligen vet inte så många vad det innebär. Alla bara tänker exams när man nämner IB. Det är inte allt det handlar om, men tydligen så är politikernas största uppdrag just nu att göra det svårare för folk att faktiskt bli det man vill bli. Det slutar väll att jag blir arbetsterapeut, djursjukvårdare eller så kanske jag gör karriär inom ICA.

Jag ser verkligen inte fram emot nästa år...

Swedish P2
History P1
History P2


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0