Bye Bye Reality...

Det är fruktansvärt energitömmande att bara veta att man har tio prov nästa vecka. Å andra sidan är ju nästan allt av min skola kvar över på fredag, men man ska ju ta sig dit också. Nåväl, emellan de otroligt deprimernade historiefyllda sidorna i den väldigt komplicerade boken så har man varit tvungen att göra något annat än att andas. Hoppas bara att jag kommer ihåg tillräckligt mycket för att komma någon vart betygsmässigt. 32 poäng motsvarar ca 17.8 på den svenska skalan och det vore inte alls fel att få det. Det skulle då innebära att jag måste få minst fyra 5:or och två 6:or, exklusive de extrapoäng man får från Extended Essay och Theory of Knowledge uppsatserna jag skrev. Max tre extrapoäng kan man få och jag känner att två poäng kan vara en rimlig förhoppning och om allt går väl så skulle 34 poäng alltså vara en möjlighet, men eftersom att det är så svårt att förutspå hur examinatorerna betygsätter alla uppsatser jag ahr skrivit (7st) och alla är 20-25% av betyget så är det jättesvårt att veta hur det går. Allra svårast att få en uppfattning om är just Extended Essay och ToK eftersom lärarna inte ger mig nogån upopfattning om hur de gick för dem får inte göra det. Endast i de andra uppsatserna får dem ge deras betygsuppfattning, men det kan ju bli tvärtom ändå. Det är inte upp till lärarna att ge betyg, bara att styra oss rätt.

IB är ett väldigt komplicerat skolsystem. Alla proven skickas utomplands, när det gäller uppsatserna så skickas ett stickprov och den sämsta + den bästa iväg någonstans i världen. Likaså skickas alla band med de muntliga proven ut. Tänk att sitta där och vara en examinator med 50-100 band med muntliga analyser av en oförbered text, där de flesta pratar dålig engelska och väldigt monotomt. Tänk att veta att man har 50-100, eller kasnke tillochmed fler, uppsatser och prov att rätta. Det är tydligen brist på examinatorer, jag förstår varför. Det som är riktigt dåligt är att IB på ett sätt är kvar på 1800-talet, då vi måste hela tiden se till att inte vara "tråkiga" när vi skriver, eller har ett muntligt prov. Man kan inte börja hur som helst i en uppsats, för om Examinatorn inte är "road" så får man inte ett jättebra betyg. Därför att det helt enkelt blir för monotomt för honom. Det är sjukt, sålänge jag skriver en bra uppsats, med en utmärkt kvalite i texten, så ska jag ha ett bra betyg, oavsett om den är tråkig eller inte.

Jag tror inte att någon har läst igen allt detta :P Iallafall så har jag varit i stallet i dag med och hjälpte Marika, Anna och Sara med hoppningen idag och tog lite kort. Några av dem blev helt skeva eftersom att jag stod och höll i Calle i ett grimskaft samtidigt och han tyckte att det var skönt att klia sig mot mig och att mula mig i nacken. Han är jättemysig, men inte när jag ska ta kort!!!

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0