Frisör för en dag

FÖRE:

 

EFTER:

 

I söndags klippte Sara och jag Yatzy. Ja, man klipper hästar. Vinterpälsen kommerfortare än vad man tror, redan nästan i augusti börjar den att krypa fram, och sommarpälsen fälls bort. Vinterpälsen blir ganska lång, men det är ju såklart olika för olika hästar och raser men Yatzy får lång päls. Det kan vara ganska jobbigt för nu på hösten när det är kalla nätter så är det ju såklart bäst för dem med sin egna päls, men på dagarna är det milt väder och efter ett ridpass så blir hon snabbt varm och ganska väldigt svettig. När fukt avdunstar, kyls kroppen ner så då måste hon stå inne tills hon är torr, för man får aldrig släppa ut en blöt häst i kallt väder. Teoretiskt kan hon då få stå inne större delen av dagen när det är ljust om man rider på förmiddagen pch därför bara gå ute en liten stund och busa i hagen när det börjar skymma tidigare och tidigare på dagarna. Istället får hon ha tjocka o goa täcken på sig, men hon har ganska mycket päls kvar. Man kan klippa mer men det ska nog bli bra såhär. Ju mer naturligt man kan låta det vara för dem, desto bättre!

 

Dålig kvalite på bilderna jag vet, men jag glömde kameran så det fick bli mobilen. Jag la därför inte ner så jättemycket energi på att ta en bra bild.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0